دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم
وهقدمها علي حلقات
**************************************************
المكان
: كلية تجارة بأي جامعة في اي مكان في مصر
الوقت :اول يوم في
الدراسة
الشخصيات:
احمد امام : "سقيط كبير" شاب في الثالثة والعشرين ولازال
في السنة الثالثة بالكلية.
مني ممدوح : فتاة في الثامنة عشرمدللة والديها
صغيرتهم بعد شابين يكبرانها سنا في أول سنة لها بالجامعة, فتاة جميلة
محجبة.
كريم : صديق احمد بالسنة الرابعة وهو طبعا اصغر من احمد.
شيرين :
صديقة كريم واحمد ,بالسنة الثالثة , قريبة لمني من بعيد.
سارة: صديقة منى من
الكلية فتاة محبوبة
ومؤدبة.
**************************************************
(الحلقه
الأولي)
حديث يدور بين شابين يدخنان في الكافيتيريا في الكلية وهو مكان
يكشف بقية ساحة الكلية
احمد وهو يلتفت بجسده وعينيه خلف فتاة تسير امامه نافثا
دخان سيجارته
احمد: الدفعة الجديدة شكلها جامد مووووت ياض .
كريم: ايوة
يابني مش الغفر الي كانوا على ايام دفعتنا , ولا صحيح انت استقبلت دفعتنا والي
قبلها والي بعدها ,وياتري بقي انت ناوي تنجح السنة ولا زي كل سنة .
احمد:
ايه السيرة الغم دي , النهاردة اول يوم , خليك خفيف كده عشان احبك.
كريم:
يييييييه اهي شيرين وصلت هخلع انا بقي عشان دي جايه كمان ومعاها واحدة
صاحبتها.
كاد احمد ان "يخلع" مع كريم ولكنه رأي ان الفتاة التي مع
شيرين من الدفعة الجديدة , ورأي أن من واجبه كأقدم واحد بالكلية ان يستقبل الدفعة
الجديدة التي طبعا كانت حلوة ورقيقة.
*********************
مني: انا
خايفة يا شيري اني ميبقاليش اصحاب في الكلية.
شيرين: اهي دي بقي اخر حاجة ممكن
تقلقك في مكان زي ده , دا احنا هنا بنقول هنودي الاصحاب فين .
مني: لا ياستي
بقولك ايه انا ماليش في الشلل , انا مبحبش قعدة البنات مع الصبيان , انا اخواتي
قالولي......
شيرين: ياادي اخواتك الي عاملينلك وش في دماغك , يابنتي هنا عادي ,
الدنيا كلها اصحاب في بعض , انتي مش كان ليكي اصحاب صبيان في المدرسة.
مني:
ايوة , بس كلهم اصحابنا وجيراننا من زمان ومفيش منهم خوف لانهم كانو مصاحبين
صاحباتي, وبعدين انا مكنتش برضه معاهم اوي انا مبحبش الجو ده.
شيرين بصوت خافت:
انا قلت برضه انتي هتتعبيني.
ثم بصوت عالي : ايه ده كريم وايمو اهم
.......هااااااي.
مني تصيح وهي تحاول اللحاق بشيرين التي توجهت نحو
الشابين : انتي رايحة فين؟ مش كنا هنجيب الجدول
بتاعي؟.
*******************
اقتربت الفتاتان من احمد لان كريم كان قد غادر ,
عدل احمد من هندامه كما يفعل كلما قابل وجه جديد
ضربت شيرين بكفها علي كف احمد
وهي تقول:
]شيرين : ايمووو انت فين ياراجل
رد عليها برتابة: في الدنيا هكون
فين يعني ؟
شيرين :ايه الغلاسة دي وبعدين كريم ماله كده جري زي الي عليه فلوس
لحد .
احمد: اصله افتكر واحد صاحبه كان مستنيه .
شيرين : اه.
احمد بتسبيل
: مش تعرفينا على الحلوة اللى جنبك .
شيرين : لا مش هعرفك ,مش سكتك خالص على
فكرة .
شعرت مني بالحرج من الكلام الذي يدور وحاولت ان ترد بأي شيء
فصمتت
اخرجت شيرين تليفونها المحمول وطلبت رقماً:
شيرين: ايوه يا واطي .....
جريت ليه اول ما شفتني ........يا راجل ...
ومدت برجليها بعيدا قليلا عن احمد
ومنى
احمد: انتي بقي سنة اولي ؟
احمد في رأسه* اكيد والا كنت شفتك .
منى
بخجل :اه
منى في رأسها *يوه يا شيرين خلصي بقي.
احمد: معاكي الجدول ولا
اجيبهولك .
مني وقد ارتبكت : لا ... ماهي شيرين هتيجي معايا... يعني ..هنشوفه
.
احمد: طب استني خليكي هنا.
وانطلق كالصاروخ مغادرا اياها ,في نفس
الوقت الذي انهت فيه شيرين المكالمة
شيرين:الله؟ فين الواطي التاني؟
منى :
معرفش , قالي استني وجري , تعالي نمشي.
شيرين: هوقال راجع ولا قال ايه؟
منى:
مقالش حاجة يلا نمشي بقي.
شيرين : لا استني اهه, ماله بيجري كده ليه ؟
وصل
احمد لاهثاً ومد يده بورقة الي مني
احمد: اتفضلي يا ستي , جدول سنة
اولي.
نزعت شيرين الورقة من يده وهي تجذب يد منى بعيدا
شيرين:
متشكرين يا سيدي , بس ريح نفسك , قلتلك مش سكتك .
اعترض طريقهم قبل ان
تغادرا ا
احمد : ايه ايه , رايحين فين ؟
شيرين : انت مش جبت
الجدول , يلا باي بقي البنت جديدة وهلففها في الكلية.
تجاوزتاه وهو يتابعهما
ببصره قائلا
احمد : اجي معاكو دة اللى زيكو ميتسبش خالص
شيرين تهتف
وهي تجر مني ورائها جراً